Ät mer basiskt än surt, njut av stunden, släpp prestige – livet är för kort för att sura!
mars 24, 2014
Flytande frukost i vårsolen!
mars 30, 2014

Vintern tar ut sin rätt på hår, hud och naglar. Många som kommer till mig kommer just för känslan av glåmighet, sköra naglar livlöst torrt hår finns där. Jag hävdar igen ”skönhet kommer inifrån” även om kyla och mörker inte ger oss någon stöttning precis! Hur som helst huden och håret ger oss signaler som både känns och syns.

Att boosta kroppen inifrån med rätt kost är nog det som alla vet ger stora märkarbara positiva förändringar för kropp och själ på ganska kort tid men också tvärtom. Negativ stress, osunda vanor som lite för mycket vin, brist på träning och ”urspårning” på kosten visar sig snabbt det har många med mig fått facit på.

Jag ökar tempot och vill möta våren i god form även utanpå så jag gör mig en ”kom ihåg lista” för sommarläckra naglar, vitalare hud och ett hår som jag ska överraska min frisör med! (I hope )

  • Hålla koll på nyttiga fetter t.ex. rätt mängd omega-3 och mer kokosfett i drinkar och mat.
  • D-vitamintillskott
  • Gröna juicer och smoothies som innehåller mycket klorofyll som håller cellerna pigga, är renande och gör kroppen mer basisk. En liter per dag.
  • Återfuktar och renar och rensar med att dricka tillräckligt med vatten och grönt te
  • Tränar: Långa dagliga promenader och cirkelträning 4 dagar i veckan.
  • Sover minst 7 timmar per dygn.
  •  Tar Bioraculous och mina örtdroppar ”21 dagar” för att göra mig uthållig, lustfylld och få i mig massor med antioxidanter!
  • Matsmältningen måste funka… om inte syns det på huden. En fin hud utan orenheter och glåmighet visar tecken på att tarmsystemet fungerar. Att äta en kost med ett bra fiberintag utan att för den skull göra illa tarmen (stomi opererade ska vara lite extra försiktiga) gör att matsmältning fungerar och att det inte blir kvar en massa elände i tarmen. Just nu boostar jag med enzymer och Aloe vera från Holistic.
  • Äta tillräckligt med protein i kosten för kollagenproduktionen och förbättra hormonbalansen. Protein är viktig byggsten som ofta blir lite för lite av i kosten.  Jag väljer gärna vegetabiliska proteiner, fisk och fågel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *