Idag 5/2 fasta
juli 16, 2013
En smultronröd Gröning
juli 17, 2013

Smoothietips för en lugnare mage!

Som stomiopererad är det så superviktigt med en lugn tarm då blir hela  livet, tillvaron lugnare och tryggare. När jag gör mina smoothies har jag alltid mitt mag och tarmsystemet i bakhuvudet just för att skapa en bra tarmmiljö.

Jag använder gärna bitter örter för att aktivera enzymerna som t.ex. maskros, mynta och rosmarin. Enzymer hjälper till att bryta ner/ smälta maten.

Goda örter som hjälper matsmältningen är kummin, ingefära, kryddnejlika och kanel. När jag har bråttom brukar jag använda pepparkakskryddor.

Gör en blandning på en tesked färsk ingefära, 1 tsk gurkmeja,en knivsudd färsk chili, 1 msk vatten, 1 msk citron och blanda i en tsk akacia honung. Ta en tesked innan måltider eller smoothies. Blandning håller ett par dagar i kylen.

Anis, fänkål och kumminfrön brukar jag ha i en liten pillerask. Jag tar några frön vid behov och tuggar på. Hjälper mot gaser och buller. Du kan också dricka det som te eller krossa och ha i dina smoothies är.

Jag använder gärna psylliumfröskal i mina morgon smoothies. Fröna sväller i tarmen och har en utrensande effekt.

Om du mixar grönsaker som är väldigt fiberrika så är ett tips att ha något fett som kokosolja, linfröolja eller t.ex. avokado med i drinken som smörjer tarmen.

Mellan smoothisarna är ett gurk och citronvatten både gott och basiskt. En lätt basisk miljö mår tarmsystemet gott av.

Ett gott örtte som mynta te är en bra bas i en smoothie. Välj örtte efter dina behov .

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *