Guldig flärdfull glamour!
november 15, 2014
ANTI-AGE kväll torsdag den 4 dec 18.00 – 21.00
november 18, 2014

Längtar redan tillbaka till Sunnanhed. Vi har haft gråa men lugna och sköna dagar i Sunnanhed. Den här morgonen var jakten igång. Jakten på fin lummer som man får plocka men bara till husbehov. För mig var det tanken på en lummerkrans som gjorde att jag tog ryggan och drog till skogs i morse.  Jag visste att jag hade sett lummer igår så det var bara att försöka hitta tillbaka. Det fixade sig med både  lummer och krans så nu har startskottet gått för jul pyssel. Det gör lite skönt ont och pysslet innan vi ska åka hem känns lite som terapi.

Sunnanhed är en guldklimp och plats att hämta meningsfull ny energi och glädje på. Här i Sunnanhed får vi andas in klar ren luft som ger ny kraft. Tänk att lilla Sunnanhed alltid gör att dagarna och kvällarna blir så händelserika. Från att ha stressen lite i bagaget  när jag landar i stugan, får lilla Nygårdsbacken mig att känna en underbar känsla av att bara få vara här och nu!

Dalarna ger alltid mina sinnen en energi boost, fina vänner, spegelblanka vatten med lite regnstänk den här gången och så en vidunderligt vacker natur.

Vilken hälsobringande oas vi har och får njuta av igen och igen – där samtal med goda vänner har stått i fokus den här gången!

Hoppas Du har din egen plats där du finner ro och kraft!

Något jag varmt vill rekommendera nu det börjar dra ihop sig till vinter är att börja med ett dagligt intag av D-vitamin. Jag som inte vill eller kan göra som björnen som går i ide under vår mörkaste tid. För mig är D-vitamin ett trumf jag har i bakfickan för att kunna älska och vara förtjust i även de mörkaste dagarna under höst och vinter.

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin/hormon och bildas i huden när du vistas i solen.

D-vitamin är nödvändigt för upptag av kalcium och fosfor till ben- och tanduppbyggnad och motverkar hål i tänderna.

Hud och hår mår bra av att du har en bra D-vitaminbalans och listan med argument för att man ska vara noga med att undvika D -vitaminbrist kan göras lång. Till exempel behövs D-vitamin för ett starkt immunförsvar, för att hålla förkylning borta, hjälpa till med ett gott humör, motverka hjärt och kärlsjukdomar och hålla mage/tarm i gång.

Även hormonnivåer påverkas av D-vitaminet.

D-vitamin finns också i vår kost ibland annat i ägg, fet fisk och i kantareller men det krävs orimliga mängder för att få i sig dagsbehovet.

Jag tycker ändå att jag startat sent D-vitamin. Vi människor behöver mycket ljus för att få tillräcklig med D-vitamin från solen och det känns inte alls tillräckligt som det varit och som det kommer bli… Allmänt rekommendera dagligt intag av D-vitamin är 2000 IU/dag.

Visst är det härligt med tända ljus i mörkaste november och det är ändå hög tid att boosta med D-vitamin. Hälsar Marlene.

Välkommen även på min FB grupp ”Gröna juicer och smoothies” och på Instagram där jag heter marremyra.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *