Varför kan inte september få vara nya augusti
september 3, 2015
6 saker som gör att jag vill hylla mina tidiga mornar!
september 7, 2015

Vilken vecka jag har haft men den som alla andra bara svischade iväg! Nu sitter jag här vid köksbordet och skriver på nya boken men ger mig lite tid till reflektion. Nu har regnat i snart i ett helt dygn men jag kan ändå tycka att det varit en superhärlig helg och igår vaknade jag till en solig superhärlig lördag.

Stockholm är fantastiskt att möta dagen i. Rosendal ger alltid en skön vilsam stämning vilken årstid det än är!

Vecka som passerade var fylld med massor av energigivande händelser som Alzheimerfondens hjärngolf, firarmiddag för Lena Skogström och Blomkålcupen på fina Drottningholms golfbana. Lördagen njöt jag av Jill Johnsons ”Songs to Daddy” och mitt i den underbara musiken kom ändå saknaden just efter min fina pappa.Supersnygga Jill Johnson! 

Det är längesedan bilden togs nu men jag saknar pappa varje dag!

Nu när september är här de är hög tid att börja med ett dagligt intag av D-vitamin. Jag som inte vill eller kan gå i ide under vår mörkaste tid. För mig är D-vitamin ett trumf jag har i bakfickan för att kunna älska och vara förtjust i även de mörkaste dagarna under höst och vinter.

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin/hormon och bildas i huden när du vistas i solen.

D-vitamin är nödvändigt för upptag av kalcium och fosfor till ben- och tanduppbyggnad och motverkar hål i tänderna.

Hud och hår mår bra av att du har en bra D-vitaminbalans och listan med argument för att man ska vara noga med att undvika en D -vitaminbrist kan göras lång. Till exempel behövs D-vitamin för ett starkt immunförsvar, för att hålla förkylning borta, hjälpa till med ett gott humör, motverka hjärt och kärlsjukdomar och hålla mage/tarm i gång.

Även hormonnivåer påverkas av D-vitaminet.

D-vitamin finns också i vår kost ibland annat i ägg, fet fisk och i kantareller men det krävs orimliga mängder för att få i sig dagsbehovet.

Jag tycker ändå att jag startat lite sent D-vitamin. Vi människor behöver mycket ljus för att få tillräcklig med D-vitamin från solen och det känns inte alls tillräckligt som det varit och som det kommer bli…. Allmänt rekommendera dagligt intag av D-vitamin är 2000 IU/dag.

Visst är det härligt med tända ljus och än har vi solen långt in på kvällen men det är ändå hög tid att boosta med D-vitamin. Hälsar Marlene.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *