Huset är också bara till låns!
mars 6, 2015
Lycka är att få gå i en sån vacker natur och spela golf och vad har jag i min tillbringare?
mars 11, 2015

Jordgubbar innehåller mycket vitamin C och B och innehåller men också järn och kalium. Jordgubbar innehåller ellagsyra som kan ha en anticancerogen effekt och skyddar huden från UV strålning och det kommer ge oss mindre rynkor. Alltså är jordgubbar små ”antirynkbär. Ja jordgubbar i all ära men att skydda sig från vår starka sol här i Hua Hin genom att sitta på ”vår” altan i skuggan med en härlig vind är och äta dessa ljuvliga bär tillsammans med ananas och mangostan är en härlig kombo!

Jag försöker samla ihop mig här i Hua Hin äta sunt simma powerwalka för att och inte falla för alltför många frestelser! Det är lätt att se lite för lättsamt på tillvaron i den här tropiska miljön! Jag har några små regler jag försöker hålla mig till för att inte helt falla ur ramarna.

Regel 1. Dricker tillräckligt med rent vatten. Speciellt nu när jag är i Thailand och det är väldigt varmt. Det är lätt att missta sig på hunger och törst. Jag dricker ett ljummet glas vatten om jag känner ett obefogat sug som kan uppfattas som hunger!

Regel 2. Mitt saltsug ökar här i sommarvärmen. För att inte ramla in i chipsskålarna, salta jordnötter och andra salta snacks som finns lite här och var så tar jag en halv tesked salt i ett stort glas vatten och jag känner mig som ny igen efter t.ex. en het golfrunda här i Hua Hin. Jag blev bjuden på små söta underbara tomater som var saltade med vanligt salt på golfbanan häromdagen. Det gjorde susen den gången och tipset tar jag med mig inför sommarens varma sommardagar hemma i Sverige.

Regel 3. Ju mer jag äter och dricker viss typ av kost ju mer längtar jag efter den.

Min papaya sallad och mina edamamebönor är exempel på mat som jag verkligen längtar efter ofta och äter allt oftare.

Regel 4. Jag äter min favoritsallad spicy papaya sallad eller edamamebönor innan jag äter min huvudrätt. Mina bönor och sallader ger en liten garanti för att jag även kommer äta en hälsosam huvudmåltid.

Regel 5. Jag håller mig undan för alla ljuvliga vackra stora bufféer. Mina ögon älskar all färggrann mat, dryck, frukt men min mage behöver en bråkdel av allt det vackra. Mina ögon kan få mig att falla för både det ena och det andra så har det alltid varit.

Regel 6. Jag ”tävlar” med att komma sist! Sist med att ta den sista tuggan i mitt sällskap. Lägger ner besticken, njuter av smaker och dofter, sällskap och dukning! Ingen vet att dom är med i tävlingen!

Regel 7. Äter jag långsamt och njuter av varje tugga så hinner hjärnan också med att tala om när jag blir lagom mätt. Så en liten 20minutersregel efter maten som får mig att veta att jag är lagom mätt är jag fortfarande hungrig är en liten extra sallad helt ok.

Regel 8. Jag har en tendens att vid stress eller oro ”lugna ” mig med att stoppa något i magen. Jag har precis som när jag checkar in på FB också checkat in hos mig själv och börjat lista hur jag kan hantera stunder med stress, oro, sorg eller andra mindre bekväma situationer.

Regel 9. Jag är på en längre utlandsvistelse och visst blir kosten emellan varven fel. Det gör ingenting! Huvudsaken är ar att själva grunden är hälsosam och att kroppen får röra på sig varje dag.

Regel 10. Jag får njuta av ett glas vin, champagne så ofta jag vill när jag är ledig!

Skål!

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *