Hög tid för vårkänslor!
februari 1, 2016
Mjukjobbar på “utekontoret”
februari 9, 2016

Jaha nu är jag äntligen på plats i underbara Hua Hin! – Det är tid att samla ihop migigen! Tanka energi! Äta sunt och ibland totalt släppa det, golfa, simma, powerwalka! Jobba varannan dag och framförallt – det är tid för återhämtning! Jag är en person som kan se lite för lättsamt på tillvaron i en sån här tropiska miljön! Jag har några små regler jag försöker hålla mig till för att inte helt falla ur ramarna.

Röhnisch nya fina  vår kollektion boostar sommarkänslan! 

Regel 1. Dricker tillräckligt med rent vatten. Speciellt nu när jag är i Thailand och det är väldigt varmt. Det är lätt att missta sig på hunger och törst. Jag dricker ett ljummet glas vatten om jag känner ett obefogat sug som kan uppfattas som hunger!

Regel 2. Mitt saltsug ökar här i sommarvärmen. För att inte ramla in i chipsskålarna, salta jordnötter och andra salta snacks som finns lite här och var så lyssnar jag på min kropp och tar jag en nypa salt i ett stort glas vatten och jag känner mig som ny igen efter t.ex. en het golfrunda här i Hua Hin. Jag blev bjuden på små söta underbara tomater som var saltade med vanligt salt på golfbanan häromdagen. Det gjorde susen den gången och tipset tar jag med mig inför sommarens varma sommardagar hemma i Sverige.

Regel 3. Jag äter min favoritsallad spicy papaya sallad eller edamamebönor innan jag äter min huvudrätt. Mina bönor och sallader ger en liten garanti för att jag även kommer äta en hälsosam huvudmåltid.

Regel 4. Jag håller mig undan för alla ljuvliga vackra stora bufféer. Mina ögon älskar all färggrann mat, dryck, frukt men min mage behöver en bråkdel av allt det vackra. Mina ögon kan få mig att falla för både det ena och det andra så har det alltid varit.

Regel 5. Jag ”tävlar” med att komma sist! Sist med att ta den sista tuggan i mitt sällskap. Lägger ner besticken, njuter av smaker och dofter, sällskap och dukning! Ingen vet att dom är med i tävlingen!

Regel 6. Äter jag långsamt och njuter av varje tugga så hinner hjärnan också med att tala om när jag blir lagom mätt. Så en liten 20minutersregel efter maten som får mig att veta att jag är lagom mätt är jag fortfarande hungrig är en liten extra sallad helt ok.

Regel 7. Jag har en tendens att vid stress eller oro “lugna” mig med att stoppa något i magen. Jag har börjat lista hur jag kan hantera stunder med stress, oro, sorg eller andra mindre bekväma situationer.

Regel 8. Jag är på en längre utlandsvistelse och visst blir kosten emellan varven fel. Det gör ingenting! Huvudsaken är ar att själva grunden är hälsosam och att kroppen får röra på sig varje dag.

Regel 9. Jag gör näringstäta morgonsmoothies eller juicer för att boosta kroppen en rutin som får följa med var jag än befinner mig i världen!

Morotsjuice med anans och ingefära

Jag gillar känslan av att juicen jag dricker stärker mitt immunförsvar.  Den knall orangea  boosten står på min kropps önskelista – varje dag!

Till 2 glas

2 morötter medelstora

1/2 liten ananas ( jag får så fin frukt från vår gulliga tjej som kör kors och tvärs här nere i Thailand)

färsk gurkmeja

1 tumme ingefära

Juica alla ingredienser och häll upp i glas. Känn hur kraften återvänder!

Regel 10. Jag får njuta av ett glas vin, champagne eller en hallondrink så ofta jag vill när jag är ledig!

1 Comment

  1. ak skriver:

    Tack för inspiration! Särskilt delarna om balans och det sista avsnittet om att hålla grunden hälsosam. Jag har ett starkt sug just nu trots att jag ätit middag, och kämpar mot mig själv för att inte falla för frestelser och äta fel. Jag tog en stund vid datorn och fick inspiration av ditt inlägg så nu ska jag gå och göra en dundersmoothie med gula och orange ingredienser, bland annat morot, apelsin, bipollen och en stor näve skalad färsk gurkmeja:-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *