Följ med oss till Sandhamn den 8 – 9 februari!
november 29, 2013
Laddar för att övervintra kalufsen
november 30, 2013

I morse kl. 7.00 var det 0 gradigt vindstilla och mörkt ute. Hösten är fin men den ger väldigt få dagsljus timmar. Jag utmanar mörkret och ger mig ut för att möta ljuset så ofta jag bara kan och det tack vare min kära älskade fyrbenta bästa vän Oliwia. Många med mig tycker nog att sängvärmen är lite extra skön när mörkret dröjer sig kvar i sovrummet men jag vet att innerst inne är jag en morgonmänniska så jag försöker att följa mina rutiner och kliver upp tidigt även om det kan ha blivit sent kvällen innan och det är kolmörkt när jag kliver ut på gatan.

Vi behöver ju ljuset och det gäller att försöka fånga det när solen så småningom tittar fram och visst finns det dagar som är grå men den här hösten har ändå charmat oss med rätt många soliga timmar, ja allt är relativt förstås.

Om du vill hålla undan sömnhormonet melatonin så är det ljus som är bästa medicinen. Att ha en bra belysning inomhus under dagen ger ingen myskänsla men det håller oss lite piggare.

Melatonin styr vår dygnsrytm och så fort mörkret kommer ökar mängden av vårt sömnhormon melatonin och kroppen vill gå till vila. Om du behöver gå upp på toa på natten så tänd i lampan i badrummet det är en signal att stänga av vårt sömnhormon och det kan bli svårt att somna om.

Mörkret signalerar vila och det är under natten vi producerar det viktiga hormonet melatonin så ljus och mörker i rätt mixad cocktail är koden. Det är så viktigt med ljus men mörkret hjälper oss med produktionen melatonin. Rätt balans med melatonin stärker immunförsvaret, ger skydd mot hjärt och kärlsjukdomar och dämpar negativ stress och melatonin är en stark antioxidant.

Vi påverkar Melatoninproduktionen med vår kost!

Melatoninproduktionen sjunker när du blir äldre, även alkoholproduktionen påverkar melatoninproduktionen negativt, du sover sämre och får en sämre återhämtning. Vin kan innehålla melatonin störst mängd har forskare hittat druvorna Merlot och Cabernet Sauvigon. Att bli trött av rött vin är alltså inte så konstigt även om det nu inte ger oss någon Törnrosa sömn!

Sov svalt! Melatonin halten ökar när kroppstemperaturen sjunker och du sover bättre men kylan under vinterperioden kan påverka så att du blir trött även under dagen. Varma mysiga vinterkläder på!

Kost som innehåller tryptofan som behövs för att producera serotonin som sin tur bildar melatonin är t.ex., pumpakärnor, kalkon, kyckling, mandlar, valnötter, ägg, keso, körsbär, banan och parmesanost. Lugnade middags ingredienser. Njut av god mat och sol för det har vi blivit lovade!

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *