5:2 dieten test check
juni 11, 2013
…aldrig får jag glömma det
juni 14, 2013

Först av allt vill jag säga till personer som är i en stressig period eller vet med sig att de har eller haft ätstörningar eller något annat osunt förhållande till mat eller träning. Vid sådana fall rekommenderar jag inte den här typen av kost/livsstil som jag tar upp nedan.

När jag tänker 5:2 dieten funderar jag så här och gör det på mitt sätt:

Jag väljer två dygn per vecka som jag väljer att fasta på. Eftersom jag älskar mina gröna drinkar så håller jag mig i den världen där drinkarna är. Så för mig känns det här hur naturligt som helst! Jag känner att det är en livsstil som passar mig.

Vi lagrar vår energi efter en måltid och då är insulinet är huvudansvarig. Efter ett antal timmar när man ätit måltid vill kroppen börja förbruka sin energi normalt sätt. Vilken härlig kropp vi har som tänker till så förståndigt!

Om vi nu kan hålla igång energiförbrukningsperioden under en lite längre tid. Vad händer då – ja det är då vi kommer till pudelns kärna.

 

När man följer en 5:2 diet, (det finns många olika varianter på periodisk fasta) den som jag provar äter man väldigt kalorifattigt två dagar i veckan för att sen äta som vanligt resten av de 5 dagarna. Många med mig har sett Vetenskapens Värld där de visade på fler positiva effekter för vår hälsa genom att äta en 5:2 diet. De visade under programmet hur cellerna i hjärnan ökade under fasteperioden och gjorde oss skärpta på jakt (efter mat) som kan göra att man kan förhindra en demens. De visade också att celldelningstakten gick ner under fastan och att vi istället började reparera celler.

De som under en tid tittat på periodisk fasta jämför oss med våra förfäder som under perioder var utan mat eller i alla fall hade brist på föda. Alltså ska periodisk fasta vara rätt naturligt för oss. Att äta en kost som inte innehåller för mycket kolhydrater och stannar på ett kaloriintag på 600 kalorier per dag är alltså ett sätt att återgå till våra förfäders sätt att äta.

Jag anar att kroppen kommer känna en viss stress även om det är under en relativt kort tid och på så sätt sätter kroppen i beredskap på att fixa mat. Jag kan tänka mig att om kroppen stressar under en kort tid och inte utsätts för långvarig stress kommer den inte komma till skada. Jag väljer att dricka mixade smoothies/juicer med högt fiberinnehåll och mycket gröna bladgrönsaker för att hålla en stabil blodsockerkurva. Min mage funkar och även om jag är stomiopererad så funkar allt som det ska.

Idag äter jag som vanligt men börjar dagen vegetariskt med en morots smoothie och en grön spenatdrink. Mycket vill ha mer!

2 Comments

  1. Periodisk fasta skriver:

    Hej,

    Jag håller med dig. Stressen av periodisk fasta är kortvarig och gör enbart kroppen starkare. Jag tror också att juicer och smoothies är ett bra komplement till periodisk fasta. Man får i sig många nyttigheter som kroppen kan tillgodo göra sig på ett bra sätt.

    Hls

    Mathias

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *