Strävan efter upprättelse och revansch är en stark drift som jag har för att vilja finna den ”Bästa formen någonsin”
februari 11, 2013
Skam den som ger sig!
februari 20, 2013

Tarmen gillar fibrer och speciellt då om man har en trög mage. Det jag har känt är att i den situation jag är kan det bli för mycket fibrer i kosten mellan varven. Jag väljer gärna lite mer lättsmält mat. Jag gillar inte när min mage låter eller att jag får massor med gaser i magen.  Så indivdanpassa din kost och gå inte bara efter alla ”trenddieter”

Skal är svårsmält för mig som stomiopererad så jag skalar mina frukter som jag äter och även gurka och äter mer bär en frukt.

Jag har en ovana att äta lite för fort. Att tugga maten väl och äta i lugn och ro gör att vi tillgodogör näringen bättre och får ett lugnare mag och tarmsystem. Numera tävlar jag med dom som jag har runt bordet att vara sist med tom tallrik. Ingen vet att de är med i min tävling men för mig är det ett sätt att ta det lite lugnare!

Jag dricker gärna goda örtteer med örter som tex pepparmynta och ingefära som hjälper matsmältningen och förebygger gaser i magen.

Jag blir väldigt snurrig i magen dagar där negativ stress dyker upp. Jag har fattat att sådana dagar kommer dyka upp hos mig då och då så jag tränar på att ändra min inställning till stressiga situationer och har fått en lugnare mag.

…och så träningen såklart. För mig funkar cirkelträningen. Den känns varierande men inte slitande för min kropp så jag kan hoppa på den nästan varje dag! (peppar peppar) och mina långa morgonpromenader. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 Comment

  1. Pethra skriver:

    Hej igen! Fortsätter inspireras av din blogg. Har du fler tips på vad man som stomiopererad bör äta? Försöker hitta info om det, men antar att det är olika för olika människor. Kram!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *