Mörkret signalerar vila
november 29, 2013
”Varför då” – Tusen anledningar som ändå slutar med… För att jag kommer må så fint i mitt nya hem!
december 2, 2013

Idag tittar jag ut över Stockholms fina höstklädda skärgård och vet att det kommer en mörk, kall tid som ställer lite högre krav på mig om jag ska göra min frisör Jonas Rönnholm nöjd och att jag själv ska trivas med min kalufs som är kanske ännu viktigare. 🙂

Så här laddar jag för att håret ska övervintra så bra som möjligt.

  • Kroppen prioriterar alltid de vitala organen som hjärta, lever, lungor, hjärna och tycker inte det är lika viktigt att du har smidig hud, fina naglar och ett härligt hårsvall. Jag laddar med extra vegetabiliska proteiner t.ex. Adzukibönor och Edamamebönor till min övriga blandkost som kyckling och fisk. Hoppas att det räcker även till de lite mindre viktiga men älskade organen.

  • Jag shottar, gör smoothies och juicar så mycket jag orkar. Lättsmält, näringstätt och ett supergott enkelt sätt att ta upp allt fantastiskt som vitaminer, mineraler, enzymer och antioxidanter.  Drinkarna ger massor med C-vitamin som hud och hår uppskattar. C-vitamin bygger collagen och gör att hårtopparna inte klyver sig.

  • Jag laddar med E-vitamin som ökar cirkulationen i hårbotten, avokado, ägg och mina älskade bladgrönsaker finns med i den dagliga kosten. Bladgrönsaker i alla former ger dessutom ett bra tillskott med järn.
  •  Valnötter passar in i min lite höstmysiga tid och ger ett tillskott av bra fettsyror som är viktigt för att få upp alla mina A D E K vitaminer.
  • Destruktiv stress ger ingen ökad vitalitet till några organ och då får förstås håret lida om jag utsätter den för negativ stress.Jag väljer så få krig som möjligt, sover rätt antal timmar och tränar i lagom dos.

  • Gamla knep som öljäst ger B-vitamin och lite extra vegetabiliska mineraler.

…och jag lovar Jonas att ge mitt hår en fin hårinpackning en gång i veckan!

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *