Visst längtar vi efter värmande kramar?
januari 8, 2016
Love You!
januari 11, 2016

Det blev en värmande gröt efter träningen och den vintriga långpromenaden och nu drömmer jag mig bort med en liten gröning med broccoli, citron och ingefära. Jag drömmer att jag simmar i en varm pool och sen slår jag en lång rak drive på Springfield.  Jag har ju fått ett datum så nu börjar semestern även om det är väldigt – väldigt många dagar kvar.

Jag börjar alltid småpacka min väska inför en semester långt innan jag ska åka. Det är härligt att bara se den stå där med lite färgglada sommar och golfkläder.

Man får suga på karamellen lite extra då.

 

Broccoli är känd som en riktig C-vitaminbomb men innehåller också A-vitamin, K-vitamin, E-vitamin, B-vitaminer. Den innehåller mineraler som järn, kalcium, magnesium, zink.

I broccolin och många andra kålarter finns ett ämne som luktar och som vi ofta förknippas med just kål. Det är kålens ”skydd” mot svamp, parasiter och insekter och kallas glukosinolater och i väldigt stora mängder kan de det vara skadligt för oss men i lagom dos ett bra skydd.  När vi äter broccolin bryts detta ämnet ner till antioxidanter.

Just C och A-vitamin som det finns i Broccoli skyddar kroppens celler mot fria radikaler som kan skada kroppens cellmembran och orsaka cancer.

De forskas också om antioxidanten Sulforafan som finns i Broccoli kan vara ett skydd mot cancer och dessutom skydda luftvägar mot oren luft som rök och avgaser.

En drottning bland våra gröna grönsaker men desto råare desto nyttigare!

Ett litet passus: Välj mer än gärna broccoli men om du lider av nedsatt sköldkörtelfunktion begränsar du ditt broccoliintag.

Tips: Om du väljer att ta bort vanlig komjölk så är broccoli är en god källa till kalcium.

Visst du att: Ämnet sulforafan överlever även när broccolin tillagas med värme men du ska förstås vara försiktig med värmen ändå för att alla övriga fantastiska ämnen har inte den unika kapaciteten att tåla värme. Sulforafan motverkar också oxidation, forskare tror dessutom att sulforafan skyddar mot föroreningar som avgaser och tobaksrök.

Broccolishots

Till 2 små burkar juice behöver du:

1 broccolistånd

1 äpple

1 kiwi

1 citron

1 rejäl bit ingefära

Skölj broccoli. Skala kiwi citron och ingefära. Jag försöker få tag i så mycket ekologiskt som möjlig men sköljer allt väl, hur som helst. Pressa broccoli, citron, äpple, kiwi o ingefära. Njut

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *